A A A K K K
людям з порушенням зору
Відділ освіти, молоді та спорту Новобузької міської ради Миколаївської обалсті

Засідання круглого столу на тему «Команда психолого-педагогічного супроводу в закладі загальної середньої освіти: від теорії до практики». 

Дата: 01.03.2024 09:28
Кількість переглядів: 52

Фото без опису

01.03.2024 року фахівці (консультанти) КУ «Новобузький інклюзивно-ресурсний центр» провели засідання круглого столу на тему «Команда психолого-педагогічного супроводу в закладі загальної середньої освіти: від теорії до практики». 

До плану зустрічі входили такі питання:

1. Вступна частина: мозковий штурм «Риси команди». Командна робота. 2.Психолого-педагогічний супровід дитини з особливими освітніми потребами. Принципи та завдання взаємодії команди фахівців. 3.Завдання команди супроводу дитини з особливими освітніми потребами.
4.Члени команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами та їх функції.

Фахівець (консультант) Оксана Гострик провела вступну частину заходу, розкрила поняття «команда психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами (КППС)», ознайомила із головною метою  та  завданнями КППС, необхідністю співпраці фахівців ІРЦ та команди супроводу.

Фахівець (консультант) Антоніна Ляхова інформувала про склад команди психолого-педагогічного супроводу та функції кожного учасника. Теоретична частина підкріплювалася практичними ситуаціями з досвіду співпраці закладів освіти та ІРЦ, що допомогло розкрити алгоритм роботи педагогів.

Для забезпечення ефективного інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами, є необхідним створення таких умов:

  • раннє виявлення порушень розвитку і надання психолого-педагогічної допомоги;
  • комплексна психолого-педагогічна оцінка розвитку дитини  з встановленням особливих освітніх потреб та позитивних сторін розвитку дитини;
  • організація та доступність інклюзивної дошкільної освіти, її наступність із шкільною інклюзією;
  • психологічна готовність дитини та її батьків до навчання спільно з однолітками з типовим розвитком;
  • тісна співпраця з батьками, консультування батьків щодо розвитку дитини, особливостей методів її виховання і розвитку дитини;
  • формування психологічної, когнітивної та методичної компетентності педагогів загальноосвітніх закладів для здійснення фахового супроводу дітей з ООП в умовах інклюзії;
  • створення спеціальних умов в класі, школі;
  • підготовка учнів з типовим розвитком до взаємодії з однолітками, які мають ООП;
  • психолого-педагогічний супровід учнів з особливими освітніми потребами командою фахівців: вчителі загальноосвітньої підготовки, асистенти вчителів, корекційні педагоги, медичний персонал, соціальні педагоги, психологи, батьки дитини.

Психолого-педагогічний супровід дитини з особливими освітніми потребами в закладі освіти з інклюзивним навчанням – це взаємоузгоджена комплексна діяльність команди фахівців та батьків дитини, спрямована на створення необхідних умов, що сприяють розвитку особистості дитини, засвоєнню нею знань, умінь і навичок, успішній адаптації, реабілітації, її самореалізації та інтеграції в соціум.

Психолого-педагогічний супровід — це комплексна система заходів з організації освітнього процесу та розвитку дитини, передбачена індивідуальною програмою розвитку.

Від чого залежить результативність психолого-педагогічного супроводу?

Взаємодія фахівців має ґрунтуватись на таких принципах:

  • повага до індивідуальних особливостей дитини з ООП;
  • дотримання інтересів дитини з OOП, недопущення дискримінації та порушення її прав;
  • командний підхід – комплексність психолого-педагогічного супроводу (супровід дитини з особливими освітніми потребами має здійснюватися на основі комплексного підходу: аналізу порушень функцій розвитку дитини);
  • неперервність супроводу (супровід має бути постійним і неперервним, починаючи з раннього віку і протягом дорослого життя);
  • системність роботи (робота фахівців має відбуватись в системі, за якої кожна дія і стратегія члена команди відповідають не лише меті окремого спеціаліста, а й є засобом реалізації загальної мети психолого-педагогічного супроводу дитини);
  • конфіденційність та дотримання етичних принципів;
  • міжвідомча співпраця – узгодженість роботи (дії фахівців мають координуватись і узгоджуватись, має відбуватись постійне взаємоінформування про роботу кожного спеціаліста);
  • активна співпраця з батьками дитини з ООП, залучення їх до освітнього процесу та розроблення IПP.

Команда супроводу виконує такі завдання:

  • збір інформації про особливості розвитку дитини, її інтереси, труднощі, освітні потреби на етапах створення, реалізації та моніторингу виконання ІПP;
  • створення належних умов для інтеграції дітей з ООП в освітнє середовище;
  • різнобічний розвиток індивідуальності дитини на основі виявлення її задатків і здібностей, формування інтересів і потреб;
  • збереження і зміцнення здоров’я дітей;
  • корекційно спрямоване виховання школяра як культурної і моральної людини;
  • надання у процесі навчання і виховання комплексної психолого-педагогічної допомоги дитині з урахуванням стану її здоров’я, особливостей психофізичного розвитку; визначення напрямів психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг, що можуть бути надані в межах закладу освіти на підставі висновку ІРЦ, та забезпечення надання цих послуг;
  • розроблення ІПР для кожної дитини з ООП та моніторинг її виконання з метою коригування та визначення динаміки розвитку дитини; моніторинг динаміки результатів навчальної, виховної і корекційно-розвиткової роботи, змін в стані здоров’я, інтелектуальній та емоційно-вольовій сферах дитини, її соціальній ситуації розвитку;
  • консультування родини з питань виховання і розвитку дитини з ООП;
  • надання методичної підтримки педагогічним працівникам закладу освіти з організації інклюзивного навчання;
  • професійна взаємодія фахівців.
  • створення позитивного соціального середовища для інклюзії через підготовку учнів з типовим розвитком та їхніх батьків до взаємодії з дітьми з ООП; проведення інформаційно-просвітницької роботи у закладі освіти серед педагогічних працівників; батьків і дітей з метою недопущення дискримінації та порушення прав дитини; формування дружнього та неупередженого ставлення до дітей з ООП.

Відповідно до висновку ІРЦ, індивідуальної програми реабілітації дитини з інвалідністю (за наявності), Команда супроводу складає індивідуальну програму розвитку дитини з ООП впродовж 2-х тижнів з моменту початку освітнього процесу. ІПР погоджується батьками та затверджується керівником закладу освіти.

Важливо ще раз наголосити на тому, що над розробленням та реалізацією ІПР працює команда супроводу дитини, а не один фахівець.

         Під час засідання Кманди супроводу заповнюється така документація:
річний план роботи КППС;
протокол засідання КППС;

ІПР;
звіт про результати виконання ІПР учня з ООП.

Організація роботи Команди супроводу

  1. Загальне керівництво Командою супроводу дітей з ООП покладається на директора або заступника директора з навчально-виховної роботи/вихователя-методиста, який несе відповідальність за виконання покладених на Команду завдань та розподіл функцій між її учасниками.
  2. Робота Команди супроводу здійснюється в межах основного робочого часу працівників.
  3. Однією з організаційних форм діяльності Команди супроводу є засідання її учасників, яке проводиться не менше трьох разів протягом навчального року. За потреби скликаються позачергові засідання. Ініціювати позачергове засідання Команди супроводу може будь-хто з її учасників.
  4. Головою засідання Команди супроводу є директор або заступник директора з навчально-виховної роботи в закладі загальної середньої освіти, вихователь-методист в закладі дошкільної освіти.
  5. Рішення засідання Команди супроводу приймаються за результатами колегіального обговорення інформації кожного її учасника відкритим голосуванням (за умови присутності на засіданні не менше 2/3 від загального складу).
  6. Рішення засідання Команди супроводу оформлюється протоколом, який веде секретар засідання. Протокол засідання підписується головою, секретарем та всіма учасниками засідання.
  7. Секретар призначається із числа складу постійних учасників Команди супроводу.

Перебування дитини з особливими освітніми потребами в закладі без психолого-педагогічного супроводу є стихійною або формальною інклюзією, яка приносить лише шкоду і гальмує процес реального впровадження справжнього інклюзивного навчання.

Психолого-педагогічний супровід дитини в інклюзивному закладі – це взаємоузгоджена комплексна діяльність команди фахівців та батьків дитини, спрямована на створення необхідних умов, що сприяють розвитку особистості дитини, засвоєнню нею знань, умінь і навичок, успішній адаптації, реабілітації, її самореалізації та інтеграції в соціум.

Особливістю психолого-педагогічного супроводу в умовах інклюзії є індивідуальний підхід до вирішення завдань особистісного розвитку, навчання і виховання дитини. Результативність психолого-педагогічного супроводу залежить від координованості дій усіх фахівців.

Мультидисциплінарний підхід передбачає взаємодію спеціалістів багатьох галузей (загальна та спеціальна освіта, соціальна педагогіка, психологія тощо), що дозволяє в комплексному супроводі дитини оптимізувати процеси її розвитку, виховання, навчання та соціалізації.

Батьки – важлива частина команди супроводу дитини з особливими освітніми потребами. Для досягнення якнайкращого результату соціалізації та навчання дитини надзвичайно важливо сформувати позитивні стосунки між членами цієї команди.

Важливо наголосити на тому, що перебування дитини з ООП в закладі без психолого-педагогічного супроводу є стихійною або формальною інклюзією, яка приносить лише шкоду і гальмує процес реального впровадження справжнього інклюзивного навчання.

Фото без описуФото без описуФото без описуФото без описуФото без описуФото без описуФото без опису


Коментарі:

Ваш коментар може бути першим :)

Додати коментар


« повернутися

Коментування статті/новини

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень